Ölkə
gündəmində növbədənkənar prezident seçkilərinin müzakirəsi davam edir. Artıq iqtidar
öz namizədini irəli sürüb. Namizədin rəsmən təsdiqini gözləmədən və qanunvericilikdə
nəzərdə tutulan təbliğat-təşviqat kampaniyası başlamadan açıq təbliğata start
verilib. Dövlətin bütün resursları, ölkə televiziyaları, yaradıcı birliklər,
ictimai təşkilatlar hakim partiyanın namizədinin qeyri-rəsmi təbliğatına
qoşulub.
Bütün
müxalif qurumlar isə növbədənkənar prezident seçkilərində namizəd irəli sürməməyə və “seçki”ni boykot etməyə qərar veriblər. Müxalifətin bu qərarı ölkə
ictimaiyyəti tərəfindən birmənalı qarşılamır və bəzi suallara cavab axtarılır.
Müxalifətin boykot qərarını doğru saymaq olarmı, boykot hüquqi-siyasi nəticə
doğuracaqmı, nüfuzlu beynəlxalq qurumların “seçki”yə münasibəti necə olacaq,
seçkilərin nəticələri tanınmaya bilərmi?
Bu kimi sualların aydın cavabları olmasa da, müəyyən mülahizələr söyləmək mümkündür. İlk növbədə müxalifətin seçkidə iştirak etməməsinin səbəblərinə qısa nəzər salaq.
Bu kimi sualların aydın cavabları olmasa da, müəyyən mülahizələr söyləmək mümkündür. İlk növbədə müxalifətin seçkidə iştirak etməməsinin səbəblərinə qısa nəzər salaq.
Hökumət
məqsədyönlü şəkildə ölkədə seçki sistemini tamamilə sıradan çıxarıb. Həm
qanunvericilik həm də praktik baxımdan elə mühit yaradıb ki alternativlər “könüllü”
şəkildə seçki prosesindən kənarda dursunlar. Azad media əsasən susdurulub, müstəqil
vətəndaş cəmiyyəti və müxalif partiyaların fəaliyyət imkanları daraldılıb, qanuni
əsaslarla maliyyə əldə etmək, vətəndaşlarla sərbəst təmas imkanları əllərindən
alınıb. Seçkinin yalnız adı və onun ətrafında bayağı imitasiya var. İstənilən
peşəkar müşahidəçilər seçkilərin bir siyasi vasitə, təməl hüquq kimi artıq
mövcud olmadığını qəbul edir.
Bu
situasiyada müxalifətin "seçki”də iştirakı nə onların özlərinə, nə də cəmiyyətə
hansısa siyasi-hüquqi dvident qazandıra bilərdi. Mövcud siyasi şəraitdə və
seçki konyukturasında müxalifət namizədinin seçici səsi ilə qalib gələrək
prezident seçilməsi mümkün deyil. Nəinki qalib gəlməsi, heç özlərini cəmiyyətə tanıtması,
təşkilatlanmaq fürsəti kimi yararlanması, seçkilərin saxtalaşdırıldığını faktlarla
sübut etməsi imkanı da yoxdur. Habelə, namizədlərə hökumətin daxili və xarici
siyasətini tənqid etmək, qanunazidd əməllərini dilə gətirmək üçün artıq sərbəst
efir məkanı da nəzərdə tutulmur. Sosial şəbəkələrdə və sosial mediada, həmçinin
mitinqlərdə müxalifətin bu tənqidləri səsləndirməsi imkanı daha çoxdur, nəinki
seçkidə. Reallıq budur ki iqtidar namizədindən başqa digər namizədlərin belə "seçki”də
iştirak etməsi hakim komanda üçün heç bir narahatlıq doğurmur.
Hələlik
real durumda müxalifətin seçim imkanı “pis və ən pis” arasındadır. Odur ki
iştirakın da, boykotun da ciddi hüquqi-siyasi nəticə doğuracağından danışmaq çətindir.
Belə görünür ki müxalifətin növbədənkənar "seçki”ni boykot qərarı mövcud
hüquqi-siyasi situasiyaya dinc etiraz formasıdır və məcbriyyətdən atılıb.
Boykot vasitəsilə müxalifət nəyə nail olmaq istəyir? Müxalifətin “seçki”ni boykot
etməsini yanlış addım hesab etmədən onun təsirlərini analiz etməyə çalışaq.
Öncə
qeyd edək ki boykot özlüyündə sınaqdan keçmiş təsirli siyasi aksiya
formalarından biridir və seçkilərdə effektli olması bir sıra amillərə bağlıdır.
Təfərrüatlarına toxunmadan deyə bilərik ki ölkəmizin sosial-siyasi reallıqlarında
bu aksiyanın effektli olması üçün zəmin yoxdur.
Ölkə
müxalifəti ilk dəfə boykot taktikasından 1998-ci ilin prezident seçkilərində
istifadə edib. O zaman müxalifəti bu addıma vadar edən səbəb seçki
qanunvericiliyinin təkmilləşdirilməsi ilə bağlı təkliflərinin nəzərə alınmaması
olmuşdu. Üzdə görünən səbəblərlə yanaşı, pərdəarxası səbəblərdən biri kimi
müxalifətin vahid namizəd müəyyən edə bilməməsi də müəyyən rol oynamışdı. Həmin
vaxt müxalifət çox güclü, iqtidar indikindən xeyli zəif, cəmiyyət isə indikindən
qat-qat yüksək siyasi fəallıq göstərirdi. Ölkə maliyyə-iqtisadi problemlərin və
sosial çətinliklərin məngənəsində idi. Demokratik institutlar sıradan çıxarılmamışdı,
ictimai-siyasi qurumların, azad medianın təsir gücü kifayət qədər yüksək
sayılırdı. Ancaq belə bir əlverişli şəraitdə müxalifət boykot strategiyasından
yararlana bilmədi. Qısa müddət sonra bələdiyyə və parlament seçkisinə hazırlığa
qərar verildi və öncəki mübarizə taktikası gündəmdən çıxarıldı. Analizlər göstərir
ki müxalifətin 1998-ci il boykotu cəmiyyəti mübarizəyə səfərbər etmədi, hökumətin
beynəlxalq təcridinə səbəb olmadı, müxalifəti gücləndirmədi, iqtidarı isə zəiflətmədi.
Müxalifət
boykot taktikasına 2008-ci ilin prezident seçkisində yenidən baş vurdu. Bu boykota
səbəb kimi seçki komissiyalarının tamamilə iqtidarın nəzarətində olması, ölkədə
azad seçki mühitinin yoxluğu və digər məsələlər göstərilirdi. Təhlillər göstərir
ki 2008-ci ilin boykot situasiyası 1998-ci illə müqayisədə müxalifət üçün daha əlverişsiz
idi. İqtidar neft gəlirlərindən yararlanaraq sosial-iqtisadi sabitliyə nail
olmuş, azad medianı və vətəndaş cəmiyyətini əsasən nəzarətinə almış, müxalifəti
isə xeyli zəiflətmiş durumda seçkiyə gedirdi. Beynəlxalq qurumlar da iqtidarın üstünləkləri
ilə hesablaşır və ona qarşı təsirli təzyiqlərdən istifadə etmirdi. Beləliklə, 2008
ci ilin boykot taktikası da ölkədə və beynəlxalq arenada heç bir hüquqi-siyasi
nəticələr doğurmadı. Seçkidən sonra ölkə daxilində və beynəlxalq münasibətlərdə
hər hansı problem müşahidə edilmədi.
Müxalifət
məcburiyyətdən üçüncü dəfə seçkiləri boykot etmək qərarı verdi. Nəhayət bu qərar
siyasi-hüquqi nəticə doğura bilərmi?
"Nisbi
səs çoxluqlu” mojaritar seçki sistemində boykotun hüquqi nəticə doğurması
ümumiyyətlə mümkün deyil. Çünki ölkənin seçki qanunvericiliyində seçicilərin
iştirakının minimum həddi “yetərsay” nəzərdə tutulmayıb. Seçkidə seçicinin ən
aşağı faizi iştirak etsə belə, seçki baş tutmuş sayılır və legitimlik problemi yaranmayacaq.
Həmçinin, cəmiyyətin indiki zəif durumunda boykot vasitəsilə hökumətə siyasi təzyiq
göstərib demokratik seçkiyə məcbur etməkdə real deyil. Bunun üçün yerli və
beynəlxalq şərtlər uyğun görünmür. Beynəlxalq ictimaiyyətin diqqətinin ölkəmizdəki
antidemokratik seçkiyə cəlb olunacağına və ya hansısa təsirli addımların
atılacağına isə ümid azdır.
Nəzərə
alaq ki növbədənkənar seçkinin elan edilməsinə heç bir nüfuzlu beynəlxalq
qurumdan sərt reaksiyalar da eşidilmədi. Həmin vaxt Azərbaycanda səfərdə olan
ABŞ dövlət katibinin Avropa və Avrasiya məsələləri üzrə müavininin köməkçisi
Bricet Brink prezident İlham Əliyevlə görüşdən sonra verdiyi açıqlamalar da bu
baxımdan diqqətçəkicidir. Görüşdə demokratik inkişaf, qanunun aliliyinin təmin
edilməsi, insan haqlarının qorunması məsələləri ətraflında fikir mübadiləsi
aparılsa da, daha çox iqtisadi layihələrə verilən dəstəkdən, təhlükəsizlik sahəsində
əməkdaşlıqdan, o cümlədən sülhməramlı əməliyyatlarda birgə töhfədən məmnuniyyət
ifadə olundu. ABŞ nümayəndəsi növbədənkənar seçki ilə bağlı ölkə rəhbəri ilə
görüşdə yumşaq şəkildə Azərbaycanın öhdəliklərini xatırladıb və tövsiyələrini səsləndirib.
Avropa Birliyinin də bu istiqamətdə hər hansı sərt reaksiyalarına şahid
olmadıq. Əksinə, əməkdaşlıq imkanlarının davam etməsi istiqamətində açıqlamalar
ifadə edilir.
Ölkədə
real mənzərə budur ki, müxalifət boykot çağırışı etməsə belə vətəndaşlar seçkidə
iştiraka maraq göstərmir. Hər seçkidə səslərin total saxtalaşdırılması faktiki
olaraq seçicilərin seçkiyə inamını sarsıdıb və boykot etməsi ilə nəticələnib. Hazırda
müxalifətin cəmiyyəti boykot ideyası ətrafında səfərbər etməsi, ölkəboyu
"Seçki Hərəkatı”na siyasi-təşkilati zəmin yaratması imkanları da xeyli məhduddur.
Müxalifətin konkret və aydın strategiyasının yoxluğu, habelə, cəmiyyətin siyasi
fəallığının aşağı olması effektli müqavimətə hələlik imkan vermir. Seçki nəticələrinə
görə beynəlxalq birliyin sərt addımlar atacağı da istisnadır.
Demokratiya
indeksinə görə, azad və qismən azad ölkələrdə seçkilər cəmiyyət üçün növbəti
fürsət sayılır və cəmiyyət daxili proseslərdə əsas indiqatordır. Ancaq
azadlıqların əsasən boğulduğu qeyri-azad dövlətlərdə seçki qətiyyən cəmiyyət
üçün fürsət yarada bilmir. Odur ki nə müxalifət, nə də müstəqil şəxslər “seçki”yə
növbəti fürsət kimi baxıb özlərini aldatmamalı və cəmiyyəti də bu istiqamətdə
yersiz ümidləndirməməlidirlər. Müxalifət dinc və kütləvi demokratik proseslər
üçün cəmiyyətdə hazırlıq işlərinin yeni strategiyasını hazırlamalı və mərhələ-mərhələ
həyata keçirilməsinə nail olmalıdır. Hazırkı boykotu öncəki boykot
situasiyasından köklü şəkildə fərqləndirən yeganə fenomen sosial şəbəkələrin
mövcudluğu və təsir gücüdür. Bu resurs cəmiyyətin fəallaşmasında müstəsna rol
oynaya bilər.
İqtidar
ölkədəki və regiondakı durumun mürəkkəbliyini nəzərə alaraq yubanmadan zəruri
addımlar atmalıdır. Cəmiyyətdə yaşanan mənəvi-psixoloji və iqtisadi-siyasi tənəzzül
dayandırılmasa, qarşıdakı illərdə sarsıdıcı təhlükələr qaçılmaz olacaq. Dərinləşməkdə
olan böhranın qarşısı yalnız köklü iqtisadi-siyasi islahatlarla alına bilər. İnstitusional
struktur islahatlarının aparılması, idarəetmə sisteminin təkmilləşdirilməsi istiqamətində
müsbət addımların atılması üçün fürsət yaranıb. Hazırkı situasiyada iqtidar bu əlverişli
imkandan yararlanmasa və ənənəvi konyukturanın nəyin bahasına olursa-olsun
qorunub saxlanmasına çalışarsa, cəmiyyətə çox təhlükəli gələcək vəd edir.
12 fevral 2018-ci il
https://d9mc3ts4czbpr.cloudfront.net/az/site/politics/27467/
YanıtlaSilhttp://www.turan.az/ext/news/2018/2/free/analytics/az/118906.htm
YanıtlaSil