Yeni ictimai-siyasi mərhələ ərəfəsindəyik. Təsadüfi
deyil ki, sadə xalqdan, siyasətçilərə kimi hamı fəallaşıb. Ölkənin bugünkü
durumu və gələcəyi ilə bağlı müzakirələr də genişlənir. Toplumun lokomotivi
olan siyasi qurumların hansı addımlar atacağı, proseslərə necə təsir edəcəyi
getdikcə daha da aktuallaşır. Bu məqamda müxalifətin birləşməsinə yönəlik
çağrışlar da artmaqdadır. Məsələnin aktuallığını nəzərə alaraq bu istiqamətdə
real durumu birlikdə təhlil etməyə çalışaq.
Artıq hamı böhranı hiss
edir
Sosial böhran
artıq ölkəmizi məhəllə-məhəllə silkələməkdədir. Apardığımız araşdırmalar onu
göstərir ki, ən ucqar kəndlərdən tutmuş böyük şəhərlərə qədər elə bir kollektiv
və ya yetkin insan yoxdur ki, mövcud durumla bağlı hansısa müzakirələr
aparmasın. Hələlik tam çılpaqlığı ilə təzahür etməsə də, toplum dərin tərəddüd,
ümidsizlik, təlaş və axtarış içərisindədir. Sadə insanlar televiziya
ekranlarından “təsəlliedici” çıxışları izlədikcə və üz tutduqları dövlər idarələrində
məmurların, səlahiyyətli şəxslərin yanaşmalarını gördükcə, daha da çarəsizliyə
yuvarlanır. Müstəqillik əldə etdikdən sonra ilk dəfədir ki, xalqımız belə
kollektiv ictimai oyanış mərhələsinə qədəm qoyur. Təəssüf ki, bu oyanış və hərəkətlilik
aclıqdan, yoxsulluqdan, işsizlikdən, ümidsizlikdən qaynaqlandığı üçün
arzuolunmaz istiqamətdə inkişaf edə bilər.
Mövcud böhran siyasi
idarəetmənin nəticəsidir.
İctimai-siyasi fəal insanlar hələ xeyli müddət öncə həm
sosial şəbəkələrdə, həm də digər müstəqil KİV-lərdə geniş diskussiyalar
apararaq yaxınlaşan böhranın anonsunu verirdi. Ölkənin ağır duruma düşəcəyi ilə
bağlı dəfələrlə müxalifət, vətəndaş cəmiyyəti, müstəqil media və ayrı-ayrı müstəqil
şəxslər həyəcan təbili çalsa da, təəssüf ki, nə hökumət, nə də xalq belə
çağrışlara diqqət ayırırdı. Toplum hüquqsuzluqdan, korrupsiyadan, pis idarəçilikdən
daha ağır zərbələr alsa da, bu neqativ hallara qarşı açıq etirazlara meyl
etmirdi. Uzun müddətdir siyasi böhranın məngənəsində sıxılsa da, buna etinasız
yanaşırdı. Sərbəst toplaşmaq, özünüifadə etmək, azad seçım və digər siyasi
hüquqların məhdudlaşması, siyasi düşüncələrinə görə həbslərin artması ölkəni
addım-addım təhlükələrə yaxınlaşdırsa da, xalqın böyük əksəriyyəti elə
davranırdı ki, sanki bu siyasi problemlərin ona heç bir dəxli yoxdur və
olmayacaq. Ən acınacaqlısı budur ki, belə düşncə hələ də davam etməkdədir.
Halbuki indiki sosial böhranın ən böyük səbəbi ölkənin siyasi sistemindən və
idarəetmədəki qüsurlardan qaynaqlanır. Ən narahatedici hal budur ki, hökumət nəinki
böhran təhlükəsini proqnozlaşdırıb, hətta olacağını heç təsəvvür də etməyib. Vəzifəsi
nefti baha satıb, necə gəldi israfçılıqla xərcləməkdən ibarət olan hökumət neft
ucuzlaşdıqda isə bu dlemma ilə baş-başa qalıb. Toplumu böhrana sürükləyən hökumətin
qəbul etdiyi bütün qərarlar onu göstərir ki, bu komanda ölkəni böhrandan
çıxarmağa qadir deyil və təkbaşına bu işin öhdəsindən gələ bilməyəcək.
Müxalifət adına iddiasını sürdürənlər toplumun diqqətini çəkə
biləcəklərmi?
Bu gün ölkədə real müxalifətlə yanaşı, həm də müxalifət
adına iddia edərək müəyyən çərçivədə fəaliyət göstərən xeyli partiya var.
Müxalifət adına iddia edən bu partiyaların hamısına ucdantutma bir qiymət vermək
doğru olmaz. Onların arasında ölkəni gerçəkdən demokratik görmək və bütövlükdə
dəyişməsini istəyənlərlə yanaşı, hakimiyyətin siyasi maraqları naminə ərsəyə gətirilmişlər
də var. Nə qədər paradoksal olsa da, belə partiyaların çoxluğu və mövcudluğu
ölkədə pülüralizmin deyil, avtoritarizmin təntənəsinə xidmət edir. Hakimiyyət
uzun illərdir çalışır ki, siyasi sistemdə müxalifət adı altında daha çox
iddiaçı göstərsin. Hətta qondarma alternativlik üçün böyük miqdarda vəsait də xərcləyir.
Çünki siyasi yetkinliyi olmayan, azad informasiya almaq imkanları məhdud olan
toplumu bu metodla çaşdırmaq, onlarda tərəddüd yaratmaqla siyasətdən kənar
tutmaq ən sınanmış metodlardandır. Hakimiyyət müxalifət adına “iddialılar” dan
müxalif düşərgəni məsxərəyə qoymaq, nüfuzdan salmaq və daxili çəkişmələrə sövq
etmək üçün yararlanmağa çalışır və bəzən də nail olur. Dərindən baxdıqda isə
hakimiyyət nə qədər cəhd göstərib pul və insan resursları səfərbər etsə də, bu
istiqamətdə nəzərə çarpacaq uğur qazana bilməyib. Real durum belədir ki, gerçək
müxalifətin rol almadığı heç bir ictimai-siyasi təşəbbüs nəinki toplumdan dəstək
almaq, heç ötəri diqqət çəkmək gücündə də deyil.
Bu mərhələdə müxalifət adına iddialarını davam etdirən,
lakin etirazları səfərbər etmək potensialı olmayan qurumların hansı addım
atmasının və nə bəyanat verməsinin elə də ciddi əhəmiyyəti yoxdur. Heç hakimiyyət
də bu qüvvələrə imkan verməz ki real müxalifətin qatılmadığı hansısa meydan
etirazları təşkil etsinlər. Çünki onların istənilən fərdi və kütləvi təşəbbüsləri,
etirazları səfərbər etmək potensialı olan real müxalifətin mövqelərini və
sıralarını gücləndirəcək. Hətta onların tənqidi belə gerçək müxalifətin müsbət
təbliğatına çevriləcək. Müxalifət bu durumda heç bir qeyri-müəyyən
ictimai-siyasi təşəbbüslərə dəstək verməməlidir.
Gerçək müxalifətin birliyi toplumu siyasi mübarizəyə səfərbər edə
bilərmi?
Son prezident və parlament seçkiləri birmənalı olaraq
müxalifətin sərhədlərini və münasibətlərini müəyyən edib. Kiminsə bunu qəbul
edib-etməməsi mövcud olan gerçəkliyi pərdələmək imkanında deyil. İctimai fikrin
hətta ən səthi monitorinqi belə kifayət edər ki, bu barədə dolğun qənaət
yaransın. Həm beynəlxalq ictimaiyyət, həm də ölkənin məlumatlı və fəal kəsimi həqiqətin
nədən ibarət olduğunu aydın bilir. Biz də bu istiqamətdə yersiz mübahisələrə əhəmiyyət
verməyin doğru olmadığı qənaətindəyik.
Özünü hakimiyyətin əsas müxalifəti kimi təsdiq etmiş
qüvvələr bu məqamda “müxalifətin birliyi” müzakirələrinə vaxt sərf etməməlidirlər.
Bir anlıq təsəvvür edək ki, müxalifət partiyaları birləşdi. Elan edilən siyasi
məqsəd nə olacaq? Vahid məqsəd və lider ətrafında birləşmək mümkün olacaqmı?
Siyasi hədəflərə doğru sonadək addımlaya biləcəkmi? Ümumiyyətlə, toplumdan belə
bir sosial-siyasi sifariş varmı?
Əlbəttə, bu sualların hələlik heç birinin müsbət
cavabı yoxdur və hadisələri qabaqlamaq yanlış nəticələrə gətirib çıxara bilər.
Həm də müxalifət daxili münasibətlərin tarixinə nəzər saldıqda əminliklə deyə
bilərik ki, indiki halda birlik çağrışları faydalı deyil. 1993-cü ilin hərbi
qiyamı ilə hakimiyyətdən uzaqlaşdırılmış qüvvələr konkret məqsədlər uğrunda dəfələrlə
birləşib. Bu birliklər məqsədə çatmaqda ciddi uğur əldə edə bilməsələr də,
müxalifətin siyasi hədəflərə birgə istiqmətlənməsində önəmli addımlar ata
biliblər. Müxtəlif dönəmlərdə birlikləri zəruri edən onlarla səbəb saymaq olar.
Adətən, qalibiyyət düsturunun ən vacib elementlərindən biri birlik hesab
edilir. Odur ki, bəzən bir çoxu bu çağırış altında öz “siyasi maraqlarını”
asanlıqla gizləməyə və ya həyata keçirməyə çalışır. Heç bir siyasətçi ictimai
qınağa tuş gəlməmək üçün birlik çağırışlarını açıq rədd etmir. Təcrübə göstərir
ki, demokratik cəmiyyət və seçkilərin uğurlu nəticəsi naminə yaradılan birliklər,
koalisiyalar belə geniş dəstək qazansa da, son məqsədə nail olmadığı üçün
uzunömürlü ola bilməyib. Maraqların dəyişən dinamikası və hakimiyyətin heç bir
siyasi çərçivəyə sığmayan oyun qaydaları, birliklərin dağılmasına səbəb olub.
Hakimiyyətin maraqlarının gizli təminatçıları birmənalı olaraq bu müstəvidə
daha rahat fəaliyyət göstərib və məqamı çatanda isə birlik daxili gərginlik
yaratmaq üçün bir-iki planlı addımlar atmaqla birliklərin dağılmasına bəhanə
yaradıblar. Hər dağılma prosesi həm partiyaların qarşılıqlı münasibətlərinə, həm
üzvlərinin əhval-ruhiyəsinə, həm də toplumun davamlı dəstəyinə mənfi təsir göstərib.
Səthi ümumiləşdirmə etsək, müxalifətin xalqdan dəstək, seçicidən səs almaq
problemi yox, alınmış nəticədən yararlanmaq problemi var.
Biz hesab edirik ki, indiki mərhələdə istənilən təşkilati
birlik təşəbbüsləri müxalifətin güclənməsinə deyil, sosial etirazların istiqamətinin
dəyişməsinə və zəifləməsinə gətirib çıxara bilər. Odur ki, müxalifət tamamilə fərqli
siyasi-təşkilati düsturları nəzərdən keçirməlidir. Müxalif düşüncəli insanların
bu gün vahid platformada birləşməməsi bəzi insanları səmimi şəkildə narahat etsə
də, bu, ümumi ictimai-siyasi şəraitə və proseslərə mənfi təsir göstərmədiyi
üçün təhlükəli deyil.
Müxalifətin
yeni formatda birləşməsi və mitinqlərə başlaması iqtidarın da marağındadır.
Hakimiyyət hazırkı durumda müxalifətin yeni böyük
birlik yaradaraq meydana çıxmasında çox maraqlıdır. Bunu açıq ifadə etməsələr də
gizli çalışmalar nəzərə çarpmaqdadır. Hətta çox güman ki yaxın zamanlarda bu
birliyin yaranmasını sürətləndirmək üçün səlahiyyətli şəxslərin dilindən
hansısa şirnikləndirici siyasi mesajlar da səslənə bilər. Bu, Konstitusiya islahatlarından tutmuş, yeni parlament seçkilərinə kimi müxtəlif mövzuları əhatə
edə bilər. Bu tezislər hansısa siyasi-hüquqi islahatlar keçirmək üçün deyil,
sosial etirazların bir müddət səngiməsinə və hökumətin vaxt udmasına nail olmaq
baxımından lazımdır. Hökumət dəqiq hesablayır ki yeni birlik yaranarsa, onun
daxilində hansısa real qüvvələrlə “dil taparaq” ümumi vəziyyətə təsir göstərmək
və prosesi idarə etmək daha asan ola bilər. Birləşmiş müxalifətin sosial-siyasi
tezislər və tələblərlə meydana atılması indiki böhranı pərdələmək və
etirazların istiqamətini dəyişmək üçün hökumətə yaxşı fürsət ola bilər. Əgər
hakimiyyət müxalifəti bütövlükdə bir araya gətirə bilməsə, son anda əhəmiyyətli
hissəsini bir araya gətirməyə cəhd edəcəkdir.
Birlikdən imtina edən müxalifətə qarşı çoxtərəfli təyziqlərin
artması, xalqın bu ağır durumunda birliyə gəlmədiyi üçün müxalif düşərgədən
qınaq və tənqidlərin yağdırılması onları qətiyyən hədəfdən çəkindirməməlidir.
Heç kəsə sirr deyil ki toplum siyasi yox, sosial problemlərə görə etirazlara
meyllənib. Hələ də xalqımız üçün həyatı əhəmiyyət daşıyan siyasi sistemin dəyişməsi
tezisləri cəlbedici deyil. Onu yalnız sosial qayğıları etiraza sövq edir. Buna
görə də xalqımıza imkan verilməlidir ki, öz təbii halı ilə hökumətlə münasibətlərini
həll etsin. İddialı, ciddi siyasi partiyaların müəyyən müddətədək arxa planda
olması vacibdir. Toplumu yetişməmiş fərqli hədəflərə istiqamətləndirmək zərərlidir.
Onsuz da sosial etirazlar mütləq siyasi proseslərə təkan verəcək. O zaman
müxalifət dövlətin və xalqın naminə siyasi proseslərə lokomativlik etməyə indidən
daha ciddi hazırlaşmalıdır.
(25 yanvar 2016. )
http://strateq.az/tehlil/27304/n%C9%99simi-m%C9%99mm%C9%99dlid%C9%99n-maraqli-t%C9%99hlil-hakimiyy%C9%99t-muxalif%C9%99tin-yeni-birlikl%C9%99-meydana-cixmasinda-cox-maraqlidir.html
YanıtlaSilhttp://strateq.az/%C6%8Fsas/37421/n%C9%99simi-m%C9%99mm%C9%99dlid%C9%99n-maraqli-t%C9%99hlil-color-red-hakimiyy%C9%99t-muxalif%C9%99tin-yeni-birlikl%C9%99-meydana-cixmasinda-cox-maraqlidir.html
YanıtlaSilhttps://www.meydan.tv/az/site/politics/11397/
YanıtlaSilhttp://arqument.az/az/mxalifetin-yeni-birliyi-daha-ox-kime-lazmdr/#.Vy5RVvmLTIU
YanıtlaSilhttp://milletinsesi.info/index.php?newsid=6105
YanıtlaSil