Böhran dərinləşdikcə Nardaran ekspermenti aktuallaşacaq.
Nardaranda
baş verən məlum olaydan dərhal sonra “Nardaranda ölümlə nəticələnən səs-küylü
əməliyyatdan kim qazanacaq?” başlıqlı təhlili yazı hazırlamışdıq. Bir
sıra məqamlar aydın olmadığından o zaman məsələyə obyektiv qiymət vermək xeyli çətin
idi. Lakin, bütün çətinliklərə baxmayaraq olaya verdiyimiz qiymət geniş oxucu müzakirəsi
yaratmaqla bərabər, əməliyyatın qaranlıq tərəflərinə də xeyli işıq sala bildi
və rəğbətlə qarşılandı. Artıq əməliyyatdan 40 gün müddət keçib və olayı daha
soyuq başla analiz etmək mümkündür. Əməliyyat zamanı həlak olan vətəndaşlarımıza
Allahdan rəhmət diləyir və vəd etdiyimiz kimi bu mövzuya yenidən qayıtmaq zərurəti
hiss edirik.
Hökumət
olayı topluma necə təqdim etməyə çalışdı?
Rəsmi mövqe
əsasən bunun üzərində quruldu ki, Nardaranda ölümlə nəticələnən silahlı
əməliyyatın keçirilməsi qaçılmaz idi. İctimai-siyasi sabitliyi pozmağı,
təxribatlar, kütləvi iğtişaşlar, terrorçuluq aktları törətməyi planlaşdıran və
din pərdəsi altında fəaliyyət göstərən silahlı cinayətkar dəstənin
zərərsizləşdirilməsi məqsədi daşıyıb.
Televiziyalardan
aparılan təbliğat da əlavə olaraq belə qənaət yaradırdı ki, İranın Azərbaycanla
bağlı hansısa gizli təhdid planı olub və buna hazırlıq işləri Nardaranda
aparılırdı. Konkret olaraq dini zəmində hansısa siyasi prosesin hazırlandığı
barədə hökumət məxvi məlumatlara malik olub. Qəsəbədə terrorçular var idi və terror
aktları planlaşdırılırdı. Ölkə qanunlarının bu ərazidə işləməsinə imkan verilmirdi
və bu hal digər bölgələr üçün pis nümunə olmaqla yanaşı həm də dövlət
konyukturasına xələl gətirirdi. Təsadüfi deyil ki prokurorluğun elan etdiyi rəsmi
ittihamlar və cinayət işinin istintaqı da əsasən bu yöndə aparılır.
Rəsmi iddianın
cəmiyyətə qəbul etdirilməsi üçün iki xətt müəyyən edildi:
Birincisi, ciddi
əsas olmadan hüquq mühafizə orqanları böyük canlı qüvvə və zirehli texnikalarla
döyüş hazırlığına gətirilərək əməliyyat-axtarış tədbirlərinə cəlb edildi. Həm
Nardaranda həm də ölkənin bəzi bölgələrində səs-küylü əməliyyatlar keçirməklə
sadə insanlarda qorxu, təşviş yaratmağa, həmçinin hüquq mühafizə orqanlarının
qətiyyətini nümayiş etdirməyə cəhdlər edildi. Əməliyyatlar daha çox o
bölgələrdə keçirildi ki, orada yerli əhalinin əksəriyyəti dini-təriqət ayinlərinə
bağlıdır, sosial-siyasi neqativlərə müqavimət duyğusu hələ tam ölməyib.
İctimai-siyasi proseslərə münasibətdə də tarixi ənənələrin davam etdiyi və
kollektiv müqavimət şüurunun nümunələri qalmaqdadır.
İkincisi isə hökumətin
nəzarətində olan mediadan, xüsusilə də televiziyalardan birtərəfli qaydada
intensiv təbliğat aparmaqla olayın əsil motivini deyil, rəsmi iddianı cəmiyyətə
qəbul etdirmək oldu. Görüntülərdə əməliyyatlara cəlb edilən canlı qüvvə və
zirehli texnikaların miqyası elə təqdim edilirdi ki, sanki yüksək döyüş
hazırlığı olan terrorçu hərbi birləşmələrlə döyüş aparılacaq. Yerli və
beynəlxalq ictimaiyyətin diqqətini də məhz bu aspektdən olaya cəlb etmək istəyi
hiss edilirdi. Əməliyyatlarla bağlı atılan addımları müstəqil medianın birbaşa
izləməsinə imkan verilməməsi də rəsmi iddiaları topluma istədikləri kimi qəbul
etdirə bilməməkdən qaynaqlanırdı. Buna baxmayaraq əməliyyatın şübhəli məqamlarını
qəsəbə sakinlərinin həvəskar çəkilişləri əsasında sosial şəbəkələrdə yayılan
kadrlardan və müstəqil mediadan daha əhatəli almaq mümkün oldu.
Rəsmi iddiaları toplum necə qarşıladı?
Təsadüfi deyil ki, Avropa Məhkəməsində yüzlərlə belə iş rəsmi icraata götürülüb və komunikasiya mərhələsindədir. Nardaran olayından keçən müddətdə bir daha bu halı xüsusi olaraq müşahidə etdik ki, əməliyyatın məqsədi ilə bağlı rəsmi iddialar cəmiyyət tərəfindən növbəti dəfə şübhə ilə qarşılandı. Çünki hökumət dəfələrlə belə hay-küylü həbslər həyata keçirib və cəmiyyətə elə təqdim etməyə çalışıb ki, guya hansısa ixtişaşların, dövlət çevrilişlərinin, vətənə xəyanətin qarşısı qətiyyətlə alınıb.
Nəticə
bundan ibarətdir ki, həbs olunmuş şəxslər onlara elan edilmiş ittihamlarla özlərini
təqsirli hesab etmədiyi kimi, Nardaran sakinləri və nüfuzlu müxalifət
partiyaları da bu iddiaları birmənalı qarşılamır. Məsələyə münasibətdə ciddi
fərqlərin olduğunu nəzərə alaraq bəzi məqamlara birlikdə nəzər salaq.
Öncə
hökumətimizin İranla bağlı siyasətini ötəri analiz etsək görərik ki,
münasibətlərin gərginləşməsi istiqamətində diplomatiyamız ən kiçik addım belə
atmayıb. Bir dəfə də olsun İran üçün ən həssas məsələ olan Güney Azərbaycan
türklərinin milli haqları ilə bağlı haqlı mübarizəyə nə açıq nə də gizli dəstək
ifadə edib. Milli maraqlara biganə olan, İran üçün təhdid yaratmayan bir hökumətə
İran tərəfinin problem yaratması və indiki geosiyasi münaqişələrin fonunda onun
dayaqlarını zəiflətməsi qətiyyən inandırıcı deyil.
Hökumət çox güman ki bu arqumenti daha çox qərb auditoriyası üçün düşünüb və bir müddət də gündəmdə saxlamağa çalışacaq.
Hökumət çox güman ki bu arqumenti daha çox qərb auditoriyası üçün düşünüb və bir müddət də gündəmdə saxlamağa çalışacaq.
Düzdür
Nardaranda sosial-ictimai həyat dini qaydaların ciddi təsiri altında idi. Qız
uşaqları məktəbdən yayındırılırdı, kənd əhalisi əsasən İran rejiminə rəğbət
bəsləyirdi, dini-təriqət mərasimləri həddini aşırdı, yerli icra hakimiyyəti
icra işini ola bilsin ki çətinliklə həyata keçirirdi və s. Lakin bunların heç
biri hökumətin ölümlə nəticələnən əməliyyatına adekvat sayıla bilməz. Ədalətsiz
qərarlardan əziyyət çəkən insanların şikayət edib, ədaləti bərpa edəcəyi məkan
yoxdursa o zaman daha kütləvi şəkildə dinə meyllənməsi qanunauyğunluqdur. Bu
olaylarla bağlı hökumətin iddialarının
heç biri cəmiyyət tərəfindən dəstək almadı. Hadisələrin gedişi göstərdi ki,
toplum xeyli müddətdir rəsmi məlumatlara etibar etmir. Televiziyaların təqdim
etdiyi məlumatların həqiqəti əks etdirmədiyini və əhalinin şüuraltına qorxu və
itaət aşılamaq məqsədi daşıdığını çox yaxşı anlayır.
Nardaran əməliyyatının məqsədi
nə ola bilərdi və nə baş verdi?
Bu sualın
cavabı hökumət qurumlarının rəsmi açıqlamalarında deyil, atdığı addımlarda daha
aydın ifadə olunur. Öncə bir məsələni özümüz üçün aydınlaşdıraq ki, doğrudanmı
Nardaranda mövcud olan durum dövlət üçün təhlükə yaradacaq miqyasda idi və
bunun üçün silahlı əməliyyat son çarə olaraq seçilməli oldu?
Nardaran
olayının tam aydınlığa çıxdığını söyləmək hələ də çətin olsa da, artıq xeyli
məqamlar topluma aydınlaşıb. Əlbətdə ki, zamanla bütün gizli məqamlar faktlarla
tamamilə ortaya çıxacaq və dəqiq hüquqi-siyasi qiymətini alacaqdır. İndi
görünən budur ki, hakimiyyət cəmiyyətin diqqətini əsas problemlərdən
yayındırmaq üçün müxtəlif kombinasiyalı cəhdlər edir. Bir tərəfdən MTN olayı
ilə hüquq-mühafizə orqanlarının timsalında hakimiyyətin tamamilə sarsılan
imici,
digər tərəfdən isə neftin sürətlə ucuzlaşması, sosial-iqtisadi böhranın kəskinləşməsi, manatın dəyərdən düşməsi,
büdcənin 20%-dən çox azaldılması hökuməti riskli addımlara vadar edir. Məhz Nardaran əməliyyatı da toplumun inanclı kəsimini müvəqqəti olsa da qorxutmaq, etirazlardan çəkindirmək üçün tələsik düşünülmüş gediş təsiri bağışlayır. Sosial-iqtisadi böhran dərinləşdikcə hökumət də Nardaran ekspermentini aktuallaşdıracaq.
digər tərəfdən isə neftin sürətlə ucuzlaşması, sosial-iqtisadi böhranın kəskinləşməsi, manatın dəyərdən düşməsi,
büdcənin 20%-dən çox azaldılması hökuməti riskli addımlara vadar edir. Məhz Nardaran əməliyyatı da toplumun inanclı kəsimini müvəqqəti olsa da qorxutmaq, etirazlardan çəkindirmək üçün tələsik düşünülmüş gediş təsiri bağışlayır. Sosial-iqtisadi böhran dərinləşdikcə hökumət də Nardaran ekspermentini aktuallaşdıracaq.
Əlbətdə
ki Nardaranda əməliyyatlar üçün hökumətə bəhanə tapmaq elə də çətin deyildi. Bunun
üçün həm yerli sosial-ictimai mühit, həm də beynəlxalq rəy əlverişli idi. Xeyli
müddətdir hökumətyönlü medianın yaratdığı təbliğat əsasları da hökumətə əlavə
imkanlar açırdı. Qanunların vətəndaşlara qarşı daha da sərtləşdirilməsi və
polisə əlavə səlahiyyətlərin verilməsi üçün Nardaran ciddi bəhanə rolu oynaya
bilərdi. Deməli çətin sınaq qarşısında effektli çıxış yolu tapa bilməyən
hökumətin hüquq-mühafizə orqanlarının gücündən istifadə etməklə atacağı bu tip
addımlar sonuncu olmayacaq.
Əməliyyat
məqsədinə çatdımı?
Əməliyyat
çəkilişlərinin olmaması və əməliyyat sonrası ekspertizaların keçirilməməsi əməliyyata
hazırlıqsız qərar verildiyinə işarədir. Əldə ciddi əməliyyat məlumatları
olsaydı yəqin ki bütün bunlar topluma maddi sübut kimi təqdim edilərdi. Hətta əməliyyat
sonrası yerli sakinlərin həvəskar çəkilişləri də sübut edir ki əməliyyat qeyri
peşəkarlıqla həyata keçirilib.
İlk
günlər əməliyyatın əks-sədası elə təsir bağışlayırdı ki, hökumət istədiyinə
nail ola bilib. Lakin qısa müddət sonra bu təəsürat ortadan qalxdı. Nüfuzlu ictimai-siyasi
qurumların və vətəndaş cəmiyyəti fəallarının əməliyyatlarla bağlı rəsmi
iddiaları şübhə ilə qarşılaması və tutarlı arqumentlərlə onların əsassızlığını
cəmiyyətə təqdim etməsi durumu dəyişdi. Təsadüfi deyil ki Nardaranda ölümlə
nəticələnən əməliyyatı alqışlayacaq və hökumətə haqq qazandıracaq bir nəfər də olsun
müstəqil şəxs tapılmadı. Bu əməliyyatın hökumət üçün hansısa müsbət təsirli ictimai-siyasi
effektindən danışmaq mümkün deyil.
Hökumətin
Nardarana işıq, su, qaz verməməklə durumu gərginlikdə saxlaması, qəsəbəyə yenidən
silahlı qüvvə yeritməsi və 60-dan çox sakini həbs etməsi də məhz istədiyinə
nail ola bilməməsindən qaynaqlanan təşvişin nəticəsi idi. Xeyli gəncin ölümünə
səbəb olan əməliyyatı əsaslandırmaq üçün əlavə “sübut” lara ehtiyac var idi. Əməliyyat
zamanı əlavə provakasiyaların baş verməsi hökumətə müəyyən qədər haqq qazandıra
bilərdi. İddia edildiyi kimi orada hazırlıqlı terrorçular olsaydı hansısa fərqli
nəticə yaşanardı. Ancaq bunların heç biri baş vermədi.
Həlak
olan insanların cənazəsini dəfn etmək üçün sahiblərinə verməmək də Sovet
Rusiyasının 30-cu illərdə Azərbaycanda yerli üsyanları yatırdarkən istifadə
etdikləri qeyri-insani davranışın təkrarı oldu. Hökumət bu davranışı ilə həm
əhalini qorxutmaq, həm də kütləvi dəfn mərasimlərinin böyük etirazlara yol aça
biləcəyi ehtimalından sığortalanmaq üçün belə biabırçı addımı atdı.
Təqsirləndirilən
şəxslərin vəkili Cavad Cavadovun Baş Prokuror Zakir Qaralova etdiyi müraciətdə,
müvəkkili Taleh Bağırzadə ilə bu günə qədər konfedensial şəkildə görüşə
bilmədiyini, onun üzərində görünən çox ciddi xəsarətlərin və işgəncə hallarının
olduğunu, ailəsinin ona göndərdiyi paltar, digər zəruri ləvazimatların qəbul
edilmədiyini açıqlayıb. Həbs olunan insanların hüquqları ilə bağlı belə ciddi
qanun pozuntularının olduğu və onların durumu haqqında heç bir məlumatın
olmaması da dövlətin nüfuzunu zədələyir. Hətta heç bir əsas olmadan Milli Şuranın
adını bu olaylara bağlamaq cəhdləri də uğursuz əməliyyatı pərdələmək və siyasi
müxalifəti qorxutmaq cəhdləridir. İstənilən halda bütün bu yanaşmalar hökumətlə
xalqın arasında yaranmış dərin uçrumdan xəbər verdi.
Son olaraq
Olaya
münasibətdə toplumun reaksiyasını, yanaşmalarını əsaslı analiz etdikdə aydın
olur ki, xalqımız dinin siyasətdə aktiv rolunu dəstəkləmir. Müsəlman Birliyi
Hərəkatının strukturlaşmış təşkilat kimi mövcudluğu da həqiqəti əks etdirmədi.
Görünən budur ki bu qurum hətta öz sədrinin adicə ictimai müdafiəsini belə
təşkil edəcək imkana malik deyilmiş. Odur ki rəsmi iddianı topluma qəbul
etdirmək üçün həbslərin başqa istiqamətdə davam edəcəyi ehtimalı artmaqdadır.
Hökumət çox güman ki mövcud sosial-iqtisadi böhrandan çıxış yolları tapmadıqca
bu istiqamətdə yeni səs-küylü həbslər həyata keçirəcək. Hətta müxalifətin narazı
insanlarla ünsiyyətini və fəal əlaqələrini məhdudlaşdırmaq, əhalinin etirazlarını
önləmək üçün bu həbslər siyasi partiyalardan da yan keçməyə bilər.
https://www.meydan.tv/az/site/politics/10868/B%C3%B6hran-d%C9%99rinl%C9%99%C5%9Fdikc%C9%99-h%C3%B6kum%C9%99t-Nardaran-ekspermentini-aktualla%C5%9Fd%C4%B1racaq.htm
YanıtlaSilhttp://www.gurbanmammadov.com/n%C9%99simi-m%C9%99mm%C9%99dli-bohran-d%C9%99rinl%C9%99sdikc%C9%99-nardaran-ekspermenti-aktuallasacaq/
YanıtlaSil