Etiraz mitinqlərini
vahid qüvvə istiqamətləndirməlidir
Milli Şuranın təşkilatçılığı ilə keçirilən 11
sentyabr mitinqi çox böyük marağa və geniş müzakirələrə yol açıb. Hakimiyyətin
sərt davranışlarının daha çox artdığı bir vaxtda belə kütləvi aksiyanın baş
tutması bütün maraqlı tərəflərə ciddi mesajdır. İlkin nəticə nədən ibarətdir?
Daha sonra nə olacaq? Bu kimi suallar ətrafında geniş təhlillərə zərurət var.
Biz də bu istiqamətdə mövcud durumun səthi analizini apararaq siyasi yetkinliyi
olan insanların müzakirəsinə təqdim edirik.
Kütləvi aksiyalar zamanın tələbidir?
Sosial
şəbəkələrdə və mediada kütləvi aksiyalarla bağlı qızğın müzakirələr sosial
böhran özünü biruzə verməyə başlayandan aktuallaşırdı. O zaman yazılarımızda və
çıxışlarımızda ardıcıl olaraq ifadə edirdik ki, yeni müxalif birliklərə və
sosial problemlərlə bağlı etirazlara müxalifət cəhd etməməlidir. Bir müddət
xalqla iqtidarın baş-başa qalmasına imkan yaratmalıdır. Durum elədir ki, tərəflər
bir-biri ilə üz-üzə qaldıqca müxalifətin sıraları genişlənəcək və psixoloji
üstünlük əldə ediləcək.
Məhz
həmin dövrlərdə müxalifətin seçdiyi düzgün taktika kifayət qədər uğurlu nəticə
verdi. Daim sosial-siyasi məsələlərdə etirazları yalnız müxalifətin vəzifəsi
sayan, bu etirazlara laqeyd qalan, hətta bəzən bu aksiyaları məsxərəyə qoyaraq
ona qoşulmayan böyük bir kütlə faktiki olaraq çaş-baş durumda qaldı. Bu
çaşqınlıq təkcə sadə xalqda deyil, həm hökumət həm də müxalifət adına iddia edən
müəyyən təşkilatlarda da müşahidə olunurdu.
Müxalifətin
sıralarında dayanmayan, tələblərinə dəstək verməyən insanların tənqidlərinə haqlı
olaraq müxalifət təşkilatları məhəl qoymadı. Belə durumlarda dərhal meydanlarda
etirazlara meyl edən müxalifətin bu dəfə sosial tələblərlə etirazları təşkil
etməməsi yeni sitüasiya yaratdı. Təsadüfi deyil ki, o zaman bəzi rayonlarda
müxalifətin təşkil etmədiyi lokal etirazlar baş verdi və olayların qarşısı
hökumət tərəfindən sərt şəkildə alındı. Problemlər həll edilməsə də, xaotik
etirazlar səngidi. O zaman xalqın müxtəlif qrupları arasında apardığımız
monitorinqlər göstərirdi ki, əhali müxalifətə dəstək verməməyin ağır zərbəsini
tədricən öz üzərində hiss edir.
Fəal
insanlar anlayırdı ki, təşkilatlanmış və cəsarətli müxalifətə dəstək vermədən
uğurlu sonuc mümkün deyil. “Müxalifət yoxdur” tezislərinin acısını daha çox o təbliğata
uyan sadə insanlar çəkməyə başladı. Təbii ki, hələ də alternativi olmayan,
lakin ağır durumda olsa da, tərəddüd etməkdə davam edən böyük bir çoxluq var.
Düşüncə ondan ibarətdir ki, müxalifətə verilən açıq dəstək nəyi dəyişəcək ki?
Bu suala hələlik aydın cavab olmasa da, alternativlərin olmaması toplumu düşünməyə
vadar edir. Hökumət nə özü problemləri həll edə bilir, nə də xalqa imkan verir
ki, heç olmasa öz başının çarəsini qılsın.
Xalqın
müxalifətə dəstəyi açıq hal almasa da, konkret təşkilatlara rəğbətinin getdikcə
artdığını deyə bilərik. Hakimiyyətin qəflətən Konstitusiyaya əlavə və dəyişiklikləri
həyata keçirmək üçün referendum qərarı olmasaydı, yəqin ki müxalifətin də kütləvi
aksiyalara başlamaq qərarı belə sürətlə aktuallaşmazdı. İndiki etirazlarda əsasən
hədəf referendum olsa da, sosial tələblər, idarəetmə və siyasi məhbus problemləri
də qabarıq dilə gətirilir. Çünki fəal etirazlara qoşulan insanların çoxunu
referendum deyil, sosial böhran və idarəetmənin yaratdığı ağır problemlər meydana sövq edir. Odur ki, referendumdan sonra
ölkədəki sosial-siyasi durum, kütləvi aksiyalarla bağlı müxalifətin yanaşması həssaslıqla
incələnməli, təmkinli və düzgün qərarlar qəbul edilməlidir.
Mitinq hazırlığı və keçirilməsi
çox ağır şərtlər altında baş tutdu
Referenduma
etirazlarla bağlı fəal qərar verən siyasi təşkilatlar öncədən fərqli yollarla
mübarizə aparacaqlarını bəyan etdilər. Milli Şura ilk gündən tərəddüdsüz
referendumu baykot etmək yolunu tutdu. Hakimiyyətin təklif etdiyi siyasi müstəvidən
imtina edərək kütləvi aksiyalar keçirəcəyini və hətta “yeni bir xalq hərəkatına
başlamağın vacibliyini” bəyan etdi. Müsavat Partiyası və REAL Hərəkatı isə öz
resurslarına güvənərək, qanunvericilikdə nəzərdə tutulan prosesə daxil olmağa və
təşviqat qrupları vasitəsilə etiraz etməyə qərar verdilər. Təəssüf ki, bu təşkilatlara
qanunsuz müdaxilələrlə öz qərarlarını reallaşdırmağa imkan verilmədi.
Referendumu
ilk gündən baykot etməyə çağıran MŞ-nın üzərinə daha sistemli və total təzyiqlər
başlandı. Heç bir əsas olmadan AXCP üzvü olan fəal gənclərin inzibati həbsləri,
qondarma “Gülənçi” ittihamı ilə həbslər, “Azadlıq” qəzetinin çapına yaradılan
süni əngəllər və əməkdaşlarının istintaqa cəlb edilməsi, habelə AXCP sədri Əli
Kərimlinin qayınına həbsxanada edilən real hədələr və özünün həbs ediləcəyi ilə
bağlı hakimiyyət mediasının anonsları faktiki olaraq MŞ-nı repressiyaların mərkəzi
təşkilatına çevirdi. Bütün təzyiqlərə baxmayaraq bir addım da geri çəkilməyən
MŞ mitinq hazırlığını dayandırmadı. Digər müxalif təşkilatlarla müqayisədə
ofis-qərargahı olmadan, rayonlarda keçirilən yarımməxfi və səyyar müşavirələrlə,
habelə sosial şəbəkələr üzərindən aparılan təbliğat sayəsində sanki fövqəladə şəraitdə
hazırlıq aparılırdı.
Hakimiyyət
ənənəvi olaraq mitinqin sönük alınması üçün bütün vasitələrdən istifadə etdi.
Əsas resurslar mitinqin uğursuz olması üçün səfərbər edildi və sistemli anti-təbliğat
aparıldı. Mitinqə maraq göstərən şəxslərdə qorxu yaratmaq, son ana qədər rəsmi
müraciətə cavab verməmək, mitinqin təşkilatçılarını nüfuzdan salmaq üçün geniş
kampaniyanın aparılması diqqətdən yayınmırdı. Hətta mitinq günü də psixoloji təsir
vasitələrindən maksimium istifadə etməyə cəhdlər göstərildi. Yüzlərlə insanın
meydana daxil olmasına tərəddüd yaratmağa nail olundu. Polis mitinqə açıq
müdaxilə etməsə də, üzdə görünməyən psixoloji müdaxiləsini edirdi. Meydana
daxil olan insanların yoxlanması prosesində seçilən metodlar, xüsusi
kameraların quraşdırılması özlüyündə çox güclü psixoloji təsir yaratmağa
hesablanmışdı.
Repressiyaları
gücləndirməklə müxalifəti zəiflətmək, xalqın müxalifətə meylli hissəsində qorxu
yaratmaq, hakimiyyətdaxili narazılıqların etirazlara keçməsini önləmək üçün bir
sıra sərt addımlar atıldı. Lakin görünən budur ki, yaxın on illikdə uğurlu
sonuc verən repressiya siyasəti artıq əhəmiyyətini itirir və əvvəlki təsirə
malik deyil. Bu yanaşma əksinə təşkilatlanmış müxalifətin güclənməsinə xidmət
edir. Əqidəsi, inancı uğrunda ölümü seçən insanları döyməklə, həbslə təhdid etmək
daha pis nəticələrə gətirib çıxara bilər.
Mitinqlər zamanı “müxalifətin birliyi” tezislərini
kənara qoymaq lazımdır?
Son
dövrlər toplumun yanaşmasını analiz edərək dəfələrlə qeyd etmişik ki, “müxalifətin
birliyi” tezisləri qətiyyən geniş sosial-siyasi sifariş deyil. Hətta deyərdim
ki, son illər bu çağırışlar birlikdən çox, intriqalara və yersiz mübahisələrə əsas
yaradır. Adətən fəal etirazlara qoşulmağa cəsarəti çatmayan çoxsaylı insan özləri
prosesdə olmadan məhz müxalifətin birləşərək iqtidara müqavimət göstərməsinə
çağırış edir.
Çağdaş
siyasi tariximizdə mövcud olan birliklərdən müxalifətə çox zərərli miras qalıb.
Bir-birinə qarşı inamsızlıq, ittihamlar, şübhələr və bəzi hallarda təhqirlər də
ifadə olunur. Sonrakı münasibətlərə dərin yara açan “müttəfiqlik”dənsə, bəri
başdan açıq rəqiblik daha çox dəstək qazandırır. Vahid rəhbərlik altında
olmayan siyasi-təşkilati proses müəyyən mərhələlərdən sonra daxili çəkişmələrə,
hətta siyasi alverlərə də yol açır. Ən mütəşəkkil güc belə effektli proses
apara bilmir və dağılmağa məhkum olur.
Odur
ki, etiraza meylli insanların mitinqə dəstək verməsi üçün bu “birlik” faktoru
artıq çoxdan əhəmiyyətini itirib. Birliklərə vaxt sərf etməkdənsə, təkbaşına hədəfə
istiqamətlənmək vacibdir.
Təsadüfi
deyil ki, son on ilin ən kütləvi mitinqinə müxalifətin “yeni birliyi” olmadan
nail olundu. Birlik olmadan da xeyli müxalif təşkilatlar və müstəqil şəxslər
mitinqlərdə iştiraka müsbət çağırış etdilər. Siyasi məhbus həyatı yaşayan
insanların yaxınları və tərəfdarları aksiyaya ciddi dəstək verdi. Sosial
problemlərdən, məmur özbaşınalığından, rüşvətxorluqdan, monopoliyadan əziyyət çəkən
cəsarətli insanlar da mitinqə açıq dəstək ifadə etdilər.
İlkin nəticə uğurludur.
MŞ-nın
mitinqi son on ilin ən kütləvi, coşğulu, intizamlı, xalqın müxtəlif təbəqələrinin
iştirak etdiyi və asan idarəolunan aksiyalarından biri kimi tarixə düşəcək.
Meydan təkcə müxalifət təşkilatlarının üzvlərindən ibarət deyildi və
iştirakçıların mütləq əksəriyyəti gənclər idi. Təşkilatçılar öz rəmzlərinin
meydana gətirməməklə həm də mitinqə ümummilli status qazandırdılar. Təşkilatçılığın
şəriksizliyi və iştirakçıların əksəriyyətinin vahid liderə rəğbəti aksiyanın
effektliyinı göstərirdi. Tribuna ilə aksiyaçılar arasında da təbii bir
harmoniya mövcud idi. İstənilən meydanın və ya prosesin vahid lideri varsa,
orada ciddi siyasi nəticələr üçün əlverişli mühit mövcud olur. İndiki halda meydanda
olmağı qəbul etməyən, mitinqlərə dəstək verməyən qurumların, fərdlərin tənqid və
iradlarına məhəl qoyulmamalıdır.
Mövcud
resurslarla iş davam etdirilməli və imkanlar genişləndirilməlidir. Cəmiyyətin
etiraza meylli bəlli bir kəsimi faktiki olaraq müxalifətə yeni mandat verib.
Aksiyanın bir neçə istiqamətdən çox düşündürücü mesajları da ortadadır. Siyasi
iddiası və fəallığı olan insanlar bu mesajları təmkinlə oxumalıdır. Hökumətə
ciddi və uzunmüddətli etiraz etməyə iradəsi çatan yeni bir müxalif enerji
toplanıb. Müxalifətin bir-biri ilə çəkişmədən, vahid lider ətrafında aparacağı
siyasət daha güclü dəstəyə gətirib çıxaracaq.
Xalqın
meydana toplaşan hissəsi iqtidarın repressiyalarına baxmayaraq davamlı etiraz
edəcək qədər hazırlıqlıdır. Toplumun oyanışına təkan verən və öz gücünə inamını
artıran bir proses izlənməkdədir. Bu mitinqin ən önəmli nəticəsindən biri də
geniş izləyicisi olan müstəqil internet şəbəkələrinin mitinqin təbliğinə ciddi
dəstək verməsi oldu. Meydan TV, Azadlıq Radiosu, "Sancaq", NİDA,
"Hamam Times", "Ditdili" və digər sosial media qurumları
yüzminlərlə insana obyektiv məlumatlar çatdırdı.
Daha sonra nə edilməlidir?
Son
dövrlər insanları dinc etirazlara meylləndirən sosial-siyasi amillər kifayət qədər
aydındır. Fəal etirazlara meyl edən şəxslərin çoxunun lokal siyasi seçimi
yoxdur. Onların əksəriyyətinin proseslərdə iştirakı müvəqqəti xarakterlidir.
Odur ki, prosesi başlayan qüvvə bu amili mütləq nəzərə almalıdır. Mövcud uğurlu
təşəbbüs əldən verilərsə, etirazların yüksələn xətlə inkişafına təminat
olmayacaq. Bu həssas dönəmdə mitinq yarışına çixan hər kəs öz siyasi maraqları
naminə ümumxalq maraqlarını təhlükəyə atmamalıdır.
Avtoritar
idarəetmənin hakim olduğu cəmiyyətlərdə dinc kütləvi etirazların konkret müsbət
siyasi nəticələr doğurması üçün vahid qüvvə tərəfindən istiqamətləndirilməsi zəruridir.
Sistemdən kənar siyasi mübarizə xəttini məqbul sayan bütün təşkilatlar və fərdlər
bir siyasi qüvvənin lokomotivliyi ilə başlanmış mübarizə xəttini dəstəkləməlidirlər.
Müxalifətdaxili yarışa qoşulmaq istəyənlər kütləvi aksiyaları özlərinə alət etməməlidir.
Ötən
il kecirilən seçki-təbliğat mitinqləri əslində müxalif siyasi qüvvələrin real
durumunu topluma nümayiş etdirib. Bunu qəbul etmək lazımdır ki, o mitinqlərin bəzisi
siyasi fəallığı olan insanların yaddaşında heç də ugurlu xatırlanmır. Bəlkə də
Milli Şura başladığı uğurlu bir prosesin estafetini əmin olmadığı siyasi qüvvəyə
buraxmaqla daha riskli addım atmış olardı. Mitinqlərin kütləviliyi və
davamlılığı ilə bağlı qərar verilərkən çox güman ki, bu amillər də nəzərə
alınıb. Bu məqamda qərəzli yanaşmalara əhəmiyyət vermədən prosesi başlayan qüvvənin
hədəfi iqtidar, müttəfiqi sadə xalq olmaqla daha əzmlə çalışmalıdır.
Əslində
ölkədə irimiqyaslı siyasi olaylar referendumdan sonra başlayacaq. İndiki uğurlu
prosesləri uğursuzluğa məhkum etməmək üçün mütəşəkkil, cevik və təmkinli siyasi
qüvvələrin məsuliyyətli qərarları həlledici olacaq. Mitinqlərdə səslənən
mesajların hədəfi aydın olduqca, əlavə monipulyasiyaya yer qalmayacaq. Fürsətdən
istifadə edərək xalqa da beynəlxalq ictimaiyyətə də iqtidara da uyğun mesajlar
verilməlidir.
Referendumdan
sonra veriləcək mitinq qərarları referendum ərəfəsində verilən mitinq qərarlarından
fərqli situasiya yaradacaq. Hakimiyyət yeni dövr üçün etiraz mitinqlərindən
ciddi nəticə çıxarmalı, ənənəvi repressiv siyasətindən imtina etməli və gerçək
dialoq yolunu açmalıdır. Köklü iqtisadi-siyasi islahatlardan imtina etməklə ölkəni
fəlakətli durumdan çıxarmaq mümkün olmayacaq. Sosial böhranı nisbətən ağrısız
ötüşdürmək və demokratik dəyişiklik üçün müxalifətin idarə etdiyi kütləvi
etirazlardan faydalanmaq müasir dünya təcrübəsində uğurlu metod kimi qəbul edilər.
12 sentyabr 2016-cı il.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder