Referendumdan sonra
yeni siyasi mərhələ başlayacaq?!
Ölkədə günü-gündən dərinləşən sosial-iqtisadi böhran əhalinin sürətlə yoxsullaşması və geniş narazılığı ilə müşayət olunur. Regionlarda apardığımız monitorinqlər əsasında formalaşan qənaətimiz budur ki, əhalinin mütləq əksəriyyəti çox pis yaşayır. Açıq etirazlar baş verməsə də narazılıq sürətlə çoxalır və bir gün məhəlli etirazların qızışacağı da istisna deyil.
Böhranın qarşısını almaq üçün heç bir normal iqtisadi tənzimləmə
gətirməyi bacarmayan iqtidar bir ildən çoxdur ki, əhalinin diqqətini idarəetmənin
bacarıqsızlığından yayındırmağa xidmət edən müxtəlif səpkili addımlar atır. İnsanların
hüquq və azdlıqlarını məhdudlaşdırmaq, toplumda kütləvi ümidsizlik, qorxu, çarəsizlik
yaratmaq üçün ən ağılasığmaz qərarlar qəbul edir. Hüquq-mühafizə orqanlarının
gücü ilə hüquqa və qanunçuluğa açıq-aşkar meydan oxunaraq, hakimiyyətlə əhali
arasında nəhəng bir qala hörülür.
Konstitusiyaya ediləcək məhdudlaşdırıcı əlavə və dəyişiklikləri
özündə birləşdirən referendumun keçirilməsi də “xalqdan qorunma”siyasətinin
davamı kimi görünür. Çox güman ki, yerli və beynəlxalq mütərəqqi qüvvələr keçiriləcək
Referendumu azadlıqların məhdudlaşdırılması, mülkiyyət toxunulmazlığının
ortadan qaldırılması, müddətsiz hakimiyyətə konstitusional zəmin hazırlanması,
dövlət nizamının bərbad hala salınması və bütövlükdə demokratiyaya bəslənən
ümidlərin yox edilməsi istiqamətində “islahat” kimi qəbul edəcək.
Hələ ilin əvvəlində yazdığım bir neçə yazımda da
proqnoz etmişdim ki, hakimiyyətin bu il Konstitusiyaya əlavə və dəyişikliklər
edəcəyi ehtimalı var. Bunu hansısa uğurlu siyasi islahatların başlanması kimi
deyil, hakimiyyət elitasını idarəetmənin yaratdığı sosial böhrandan qorumaq məqsədi
ilə edəcəklər. Hətta, siyasi-iqtisadi islahatlarla bağlı ölkə başçısının dilindən
də bir-neçə ümumi və mücərrəd tezislər səslənmişdi. Hökumət üzvlərinin fərdi
davranışlarında, prezidentin müşavirələrində bir-birini təkzib edən tezislərin
davamlı olaraq səslənməsi də iqtidarın bir çıxılmazlıq sindromunda olduğunu
sezdirirdi.
Doğrusu konstitusiyaya təklif edilən əlavə və dəyişikliklərin
bu qədər məhdulaşdırıcı tonda olacağını təsəvvür etmirdim. Çünki, hakimiyyətin
üzləşdiyi durumda məntiqi yanaşma bunun əksini tələb edirdi. Görünür bizim təsəvvür
etmədiyimiz və hakimiyyətin təşvişinə səbəb olacaq çox ciddi daxili və xarici
amillər var. İndiyə kimi hakim komandaya arxalanaraq özünü xalqdan qoruyan
iqtidar, nədənsə indi öz komandasından da qorunmaq hissini nümayiş etdirir. Təhlillər onu göstərir
ki, yaxın dövr üçün hakim komandanın əsas güclü üzvlərinin həm vəzifələrini, həm
də mülkiyyətlərini itirəcəyi prosesə də şahidlik edəcəyik.
Referendumun hansı zərurətdən doğması, tələsik
keçirilməsinin səbəbləri, əsas məqsəd nədir, kimi suallar ətrafında müxalifətin
çox kəskin və sərrast siyasi mövqeyi topluma təqdim edildiyi üçün biz bu barədə
geniş fikir bildirməyə vaxt sərf etməyək. Müşahidələrimizə əsasən deyə bilərik
ki, yay aylarında beynəlxalq təşkilatların istirahətdə olduğunu, ABŞ-da qızğın
seçki hazırlığını, Avropa Birliyinin əsas ölkələrində terror qayğılarını,
Türkiyədə hərbi çevriliş cəhdini fürsət bilib, beynəlxalq ictimaiyyətin diqqətinin
ölkəmizə asanlıqla yönəlməyəcəyini düşünərək belə tələsik qərar verildi.
Qeyd etdiyimiz kimi ümumölkə üzrə durum çox gərgindir.
Bunu istənilən şəxs ən səthi şifahi sorğularla da müəyyən edə bilər. Hakimiyyətin
antiböhran tədbirlərinin səmərəsiz olması əhalinin güzəranının günü-gündən
ağırlaşmasına və ölkədə sosial-iqtisadi tarazlığın tamamilə pozulmasına gətirib
çıxaracaq. Payız aylarından sonra bu tendensiya daha qabarıq şəkildə nəzərə
çarpacaq. Bununla yanaşı məmur özbaşınalığı, rüşvətxorluq, hüquq tanımamaq, qanunçuluğun
sərt üzü ilə sadə insanlar üzərində amansız təqib aparatı yaratmaq çox təhlükəli
ictimai-siyasi durum yaradıb. Ən acınacaqlısı da odur ki, vətəndaşlar ölkədə
mövcud idarəetmənin heç bir ağılabatan qanuni tədbir görə bilməməsi gerçəkliyi
ilə üz-üzədir. Hökumət sanki hüquq-mühafizə orqanları əməkdaşları ilə əhalinin fəal
kəsiminin qarşı-qarşıya qoyulması hesabına xalqın demokratik təşəbbüslərə
yolunu qapadaraq böhranlı durumdan bir-iki ilə çıxılacağına ümid edir.
İstənilən halda Referendumdan sonra ölkədə indiyədək
müşahidə etmədiyimiz yeni siyasi mərhələ başlayacaq. Əminliklə deyə bilərik ki,
siyasətə qarışacaq qədər yetkin və ağıllı olmayan vətəndaşlarımız bu qarşıdakı
mərhələdə daha acınacaqlı durumla üzləşəcəklər. İqtidar çətinliklərdən doğan sosial
etirazların istiqamətini idarə olunan süni siyasi etirazlarla dəyişdirməyə cəhd
edəcək və bundan yararlanaraq komanda daxili təmizləmə aparacaq. İqtidar mənsubları
düşünür ki, ən önəmli sosial tezislərin tərpətmədiyi kütləni, hansısa siyasi
tezislərlə müxalifətin hərəkətə gətirməsi və proses başlaması elə də asan
olmayacaq. Bu dönəmdə iqtidarın maraqlarını açıq və gizli şəklidə qoruyan
“müxalifətə” də yeni monipulyasiya siyasətində rol ayrılacaq. Çox güman ki,
növbəti parlamentdə təmsilçilik
imkanlarının veriləcəyi ilə bəzi müxalifət qüvvələrini də şirnikləndirmək
mümkün olacaq.
Artan narazılığı yumşaltmaq üçün mövcud komanda
daxilində bir nəfər də olsun vətəndaşların etimad etdiyi şəxs yoxdur. Hamısı bu
və ya digər fomada dəfələrlə yalan vədlər verməklə yadda qalıb. Etiraz
etimalını önləmək üçün toplumun az-çox etimad göstərdiyi, müxalifət imici olan
şəxslərdən imitasiya xarakterli istifadə üçün parlament seçkilərinin azad
keçiriləcəyi görüntüsü də yaradıla bilər. Prezidentin asanlıqla buraxacağı parlamentin
tərkibinə müxalif imicli şəxslərin düşməsi bu mərhələdə hakimiyyətin işinə
yaraya bilər.
Əlbətdə bunlar hamısı ehtimallardır və yaxın vaxtlarda
hər şey aydın olacaq. Prosesləri izləyən hər kəsi bir sıra suallar düşündürür
ki, bu referendumdan ən çox kim zərər çəkəcək, bundan sonra nə etməli, etirazlar
effektli olacaqmı?
Təklif edilən əlavə və dəyişikliklərlə ətraflı tanış
olduqdan sonra aydın qənaətim yaranıb. Maddələri bənd-bənd təhlil etmək fikrindən
uzaq olsam da bəzi ümumi fikirləri qeyd etmək istəyirəm. Qısa olaraq deyə bilərəm
ki, ölkənin bütün vicdanlı, dürüst, müstəqil insanları qorxulu təhlükə ilə
üz-üzədir. Ölkəmizin 100 il öncə təməli qoyulan ictimai-siyasi dəyərləri nümayişkəranə
şəkildə ayaqlar altına atılır. Toplumun düşünmək qabiliyyəti olan bütün nümayəndələri
qəti şəkildə anlamalıdır ki, bu referendumun uğurla baş tutması onun üçün hansı
gələcək vəd edir. Fəal etirazlara dəstək verməyən bütün vicdanlı insanlar gələcəkdə
acı peşimançılıq çəkəcəklər.
Kimsə düşünməsin ki, etirazların təşkil edilməsi
yalnız müxalifətin və müstəqil vətəndaş cəmiyyətinin vəzifəsidir. Toplumun
laqeydliyi və biganəliyi ölkəmizi ağır faciələrə sürükləyən prosesin təməlini
qoyur.
Bundan öncəki referendumların təcrübəsindən də bilirik
ki, müxalifətin geniş koalisiyada birləşməsi, təşviqat qrupları yaratması və
etirazların yalnız birləşmiş müxalifətdən gəlməsi heç bir müsbət nəticə
doğurmadı. Hakimiyyət asanlıqla referendumu saxtalaşdıraraq istədiyi hüquqi nəticəni
rəsmiləşdirdi. Elə bir təəssürat yaradıldı ki, sanki referendum müxalifətin zərərinə
olduğu üçün yalnız onlar etiraz edir. Geniş əhali təəssüf ki, bu prosesə
qoşulmadı və bu gün də o yanlışının bədəlini banklarda, təhsil və tibb müəssisələrində,
məhkəmələrdə, polisdə, icra orqanlarında ödəyir.
Son illər müxalifətin davranışlarını müşahidə etdikcə
görürük ki, onlar aydın və doğru strategiya sərgiləyir. Toplumun kütləvi şəkildə
ictimai-siyasi proseslərə qoşulması üçün məqsədyönlü və təmkinli addımlar
atırlar. Əhaliyə öz davranışları, sərrast və kəskin tənqidləri ilə izah etməyə
çalışırlar ki, meydanlara çıxıb hüquqların müdafiəsi uğrunda mübarizə müxalifətin
vəzifəsi deyil. Dünyanın heç bir yerində demokratik mühitin yaradılması təkcə müxalifətin
gücü ilə baş verməyib. Hətta, müxalifət adına iddia edənlərin hamısının dəfələrlə
birləşdiyi vaxtlarda belə, əhalinin qoşulmadığı ictimai-siyasi proses uğur
qazana bilməyib. Bunu sadə insanlar birdəfəlik anlamalıdır ki, ölkədə vəziyyətin
düzəlməsini müxalifətdən ummaq ən zərərli davranışdır və hakimiyyətin
maraqlarına xidmət etməkdir.
Artıq zaman fərqli yanaşma diqtə edir və əhalini prosesə
cəlb etməyin yeni yolları təqdim edilməlidir. Müxalifət iddiasında olanlar yenə
də birləşərək məsuliyyəti öz üzərinə alıb hansısa geniş birliklərə meyl etməməlidir.
Etiraz prosesində birlikdə iştirak etməklə işini bitmiş saymamalıdır.
Referenduma etirazın təşkilinin ənənəvi qaydada olmamasına çalışmalıdır. Müxalif
birliklər qısa zaman sonra dağılır və toplumda ruh düşkünlüyü yaranır.
Odur ki, referenduma etirazları müxalifətin mövcud
status-kvosunu dəyişmədən etmək lazımdır. Hətta, Seçki Məcəlləsində nəzərdə
tutulan normalara uyğyn təşviqat qrupları yaratmağa, məntəqələrdə müşahidə təşkil
etməyə, hökumətin təklif etdiyi müstəvilərdə hüquqi prosedurlara vaxt sərf etməyə
qətiyyən lüzum yoxdur. Ciddi qüvvələr bu imitasiyanı hökumətin siyasətinə gizli
və açıq dəstək verənlərin öhdəsinə buraxmalıdır. Müxalifət və müstəqil VC özünü
nüfuzdan salmamalı, bu prosesdən nə qazanmalı olduğunu aydın bilməli və ona
çalışmalıdır. Bu referenduma hər şeyin sonu kimi də baxılmamalı və indiyə kimi
buraxılan səhvlər təkrar edilməməlidir. Onsuz da müstəqil və müxalif qüvvələrin
dəstəkləmədiyi imitasiya siyasəti nə ölkədə böhrana son qoyacaq, nə mülkiyyətə
qarantiya yaradacaq, nə də hüquq və azadlıqları təmin edəcək. Xalqa təmkinlə
izah edilməlidir ki, artıq qanun və hüquq konyukturasından imtina edən bir idarəçiliklə
üz-üzədir və çıxış yolu təşkilatlanmaqdan keçir.
Nəsimi Məmmədli. 28 iyul 2016-cı il.
https://www.meydan.tv/az/site/politics/16348/
YanıtlaSilhttp://www.azadliq.info/149457.html
YanıtlaSilhttp://arqument.az/az/hkumetin-teklif-etdiyi-mstevilerde-vaxt-serf-etmeye-lzum-yoxdur/#.V6ZY3biLTIW
YanıtlaSilhttp://www.xural.com/referendumdan-%C9%99n-cox-kim-z%C9%99r%C9%99r-c%C9%99k%C9%99c%C9%99k-xalq-yoxsa-hakimiyy%C9%99t/
YanıtlaSilhttp://www.ps-nota.com/archives/5364
YanıtlaSil