Millətin dirçəlişi,
yoxsa nifrətin oyanışı...
Bəzən elə çətin suallarla qarşılaşırıq ki,
birmənalı cavab verməyə tərəddüd edirik. Hərəkətdə olan zamandır, yoxsa biz? Əslində
elə biz özümüz də zamanın ayrılmaz hissəsiyik, zaman isə həyatımızın özüdür. Həyatın
mövcudluğundan etibarən fəsillər bir-birini əvəz edərək təkrarlandığı kimi sanki
insanlar da təkrar doğulur, öz həyatını yaşayır, ölür və sonra da yenisini eyni
aqibət gözləyir. Həyatın geriyə dönüşü olmadığı üçün bu fürsət hər kəsə yalnız bir
dəfə nəsib olur.
Bu fəlsəfi fikirlərlə başladığım yazının
girişi sentimental olsa da mahiyyəti sosial-siyasidir. Ellikcə gələn təhlükələr
özünüqoruma və yaşatma instinktinin kollektiv təzahürü kimi ideyaların
doğulmasını şərtləndirir. İdeyalardan doğulan cəmiyyət güclü, savadlı və azad fərdlər
formalaşdırdığı kimi, sosial-siyasi maraqların təminatı da cəmiyyətin dayanıqlı
müqavimətini yaradır. İzolyasiya olunan istənilən canlı təbii halını tədricən
itirdiyi kimi azadlığı olmayan insan da zamanla sosial-siyasi mahiyyətini dəyişir.
İbtidai təfəkkürün təsir dairəsindən qurtula bilməyən insanlar azad cəmiyyətə meylli
olmurlar.
Böyük öndər Mustafa Kamal Atatürkün bir
fikrini xatırlatmaqla mövzuya keçmək istəyirəm. “Böyük və tarixi olayları,
ancaq böyük uluslar yaşaya bilir. Tarixi yazanlar, tarixi yaradanlar qədər önəmlidir.
Yazan, yaradana sadiq qalmalıdır”.
Bu gün xalq olaraq çağdaş tariximizin ən
şanlı səhifələrindən birini yaratdığımız günün 28-ci ildönümündəyik. Tarix üçün
28 il çox qısa olsa da bir insan ömrü üçün böyük hesab edilə bilər. O zaman gənc
olan insanlar indi orta yaşlı, orta yaşlılar qocalıq çağında, yaşlı insanlar isə
əsasən dünyasını dəyişib.
Tarixini öyrənməyən fərdlər və xalqlar onu
təkrar faciələrlə yaşamalı olur. Girişdə qeyd etdiyim “təkrar doğulmaq” fikiri
məhz bu baxımından ifadə edilmişdir. Çünki yaşanan tarix gələcək nəsillər üçün
bir xəbərdarlıq siqnalıdır. Tale elə gətirdi ki, mən də gənc yaşımda “Milli
Dirçəliş”günü kimi tariximizə düşən bu coşğulu olayları yaradan və yaşayan
şanslı insanlardan biri oldum. Yaddaşımı təzələmək üçün varaqladığım şəxsi
arxivimdən görürəm ki, bu istiqamətdə kiçik həcmli yazı yazmaq çox çətindir. Odur
ki, təfərrüatlara varmadan çalışacam ki, çox qısa olaraq o günlərə səthi nəzər
salaq.
Hərbi xidmətdən 1987-ci ilin yazında dönüb
sentyabrda universitetə (BDU) təkrar bərpa olunmuşdum. SSRİ-də yenidənqurmanın
dalğasında yaranan ictimai bir oyanış çoxları kimi mənə də təsir etmişdi. Xüsusilə
də 1987-ci ilin avqustunda ermənilər Dağlıq Qarabağdan və Ermənistandan 75 min
imza toplayaraq Dağlıq Qarabağ Muxtar Vilayətinin (DQMV) Ermənistana birləşdirilməsi
ilə bağlı Kremlə göndərdikləri müraciət daha çox əks-səda doğurmuşdu. Universitetin
yataqxanalarında yaşayan savadlı və fəal tələbələr arasında açıq ictimai-siyasi
diskussiyalar gedirdi. Sonrakı tanışlıqlar zamanı bildim ki, bu diskussiyalar heç
də təsadüfi deyilmiş. Böyük elm və siyasət adamları olan Xudu Məmmədov, Əbülfəz
Elçibəy və digər adlarını çəkə bilmədiyim dəyərli insanlar da bu istiqamətdə məqsədyönlü
iş arparırmışlar.
Bir qrup fəal universitet tələbələrinin
yaratdığı “Yurd” birliyi haqqında məlumat aldıqdan sonra dostların vasitəçiliyi
ilə bu quruma üzv olmaq üçün müraciət etdim və həmin ilin sentyabrın 23-də ilk
dəfə üzv kimi ümumi yığıncağa qatıldım. Təşkilat üzvlərinin əksəriyyəti gənc
olsalar da olduqca savadlı, yetkin, təmkinli və cəsarətli davranışları ilə
seçilirdilər. Tarixi abidələrimizin bərpası və qorunması istiqamətində
başladığımız işlər soydaşlarımızın Zəngəzurdan kütləvi şəkildə didərgin
salınması ilə yaranan duruma uyğun xarakterini dəyişməyə başladı. Bir də gördük
ki, artıq ictimai-siyasi proseslərin önündəyik.
Ermənistan hökumətinin soydaşlarımızın
başna olmazın müsibətləaçılmasını, ata-baba yurdlarından kütləvi şəkildə
qovulmasını, vəhşicəsinə döyməsini, öldürməsini, diri-diri yandırmasını SSRİ və
Azərbaycan rəhbərliyi laqeydliklə izləyir və heç bir əməli addım atmırdılar. Vətəndaşı
olduğun bir ölkənin idarəçilərinin xalqımıza qarşı bu qədər yad və düşmən olduğunu
anladığım o günlər sovet dövlətinə nifrətimin oyanış günü kimi yaddaşıma
yazıldı. Azərbaycan, Ermənistan və SSRİ rəhbərliyi sanki sadə xalqa qarşı bu
amansız repressiyanı birlikdə kordinasiya edirdilər. 1988-ci ilin 19 fevralında
bütün bu “susqunluğa” etiraz məqsədi ilə təşkil etdiyimiz ilk mitinqimiz Bakı
sakinlərini silkələsə də hələ ümumi əhalimizin oyanmasına gətirib çıxarmamışdı.
Sonra Sumqayıt hadisələri ilə qızışan qarşısıalınmaz proseslər yeni dönəmin
başlandığınin siqnalı oldu.
Mərkəzi və yerli hakimiyyət hər yerdə azərbaycanlıların
əl-qolunu bağlayır, ermənilərə isə yeni imkanlar açaraq aydın iradə sərgiləyirdi.
Mərkəzi və yerli hakimiyyətin davam edən ziddiyyətli davranışları fonunda biz tələbələr
və digər fəal insanlar etirazların yeni dalğasına hazırlaşırdıq. Belə bir
situasiyada müstəqillik ideyasının yenidən gündəmə gəlməsi ilə sanki cəmiyyət
çarəsizlik sindromundan qurtuluş yolunu tapdı. Yeni cəmiyyətin doğulması məhz
bu ideyadan qaynaqlandı.
Mərkəzi hakimiyyət Ermənistandan didərgin
salınmış insanların başını qatmaq üçün hiyləgər addımlar atır, onların öz
yurdlarına dönüşünü gündəmdən çıxarmaq üçün Azərbaycanda məskunlaşmasını həyata
keçirirdi. Xatırlayıram ki, o zaman tələbə hərəkatını önləmək üçün dəridən-qabıqdan
çıxan hakimiyyət tələbə yataqxanalarında yüksək səviyyədə görüşlər təşkil
edirdi. İştirakçısı olduğum belə görüşlərin birində Moskvadan gələn SSRİ
Komsomol Komitəsinin 1-ci katibi və sonralar Azərbaycan Ali Sovetin sədri olan Elmira
Qafarova bizim yataqxanada görüşə gəlmişdilər. Öncə sakit başlayan görüş
sonradan qızğın və əsəbi diskussiyaya çevrildiyindən qonaqlar görüşü yarımçıq tərk
edərək tələsik getməli oldular. Ermənistanda və DQMV-də baş verənləri geniş şərh
etmədən deyə bilərəm ki, həmin dövrdə milli iradəmizi səfərbər edib hərəkata
başlamasaydıq, yəqin ki indi Qarabağ da Zəngəzur kimi rəsmən Ermənistanın ərazisi
idi.
Beləliklə noyabrın 17-də BDU-nun
qarşısından başlayan aksiya yüz minlərlə insanın meydana axışması ilə dekabrın
5-dək davam etdi. Sovet silahlı qüvvələrinin müxtəlif bölmələrinin keçirdiyi əməliyyat
nəticəsində meydan dağıdılsa da bu kükrəyən milli iradə mərkəzi və yerli
hakimiyyəti bəzi planlarından imtina etməyə məcbur etdi.
O olaylar çağdaş tariximizin ən nəhəng nailiyyətlərindən
biridir. Təəssüf ki, tariximizdə ellikcə uğur qazandığımız, birlik ifadə
etdiyimiz çox az nümunələr var. Onu cəmiyyətə unutdurmaq istəyənlər milli birlikdən,
kollektiv iradəmizdən qorxan, xalqın coşğusundan yuxusu ərşə çəkilən çevrələrdir.
Təəssüf ki, hələ də bu tarixi olaylara obyektiv siyasi qiymət verilməsinə əngəllər
qalır.
Haqlı bir deyim var ki, qəhrəmancasına ölməkdən
çox, qəhrəmancasına yaşamaq çətindir. Geriyə boylanıb baxdıqda görürük ki, bir
çox meydan qəhrəmanları öz əməlləri ilə keçmiş uğurlarına silinməz ləkə vurub. Bəzi
insanlar özünü cəmiyyətin gözündən salsa da, cəmiyyətin etimadını böyük fədakarlıqla
qoruyub saxlayan nümunəvi siyasətçələrimiz hələ də qalmaqdadır.
Kiminsə xidmətini xüsusi fərqləndirmədən
deyə bilərik ki, bu olaylar ümumxalq iradəsinin təzahüri idi. Sonrakı mərhələdə
qazanılmış müstəqilliyin açarı da məhz bu idi. Yazının əvvəlində qeyd etdiyim kimi
böyük ideyanın doğurduğu cəmiyyət dünyada “ilin xalqı” titulunu qazansa da,
müstəqillikdən sonra sosial-siyasi maraqların təminatına yaradılan süni əngəllər
cəmiyyətin müqavimətini öldürdü.
Milli dirçəlişdən ictimai çöküşə
yuvarlanmış bir cəmiyyəti yenidən doğacaq ideyaların sistemli təbliğinə artıq əlverişli
şərait yaranıb. İnsanlarımız yenidən çarəsizliyə yuvarlanıb. Səbəbləri əksəriyyətə bəlli olan sosial
böhranın siyasi intibah doğuracağı gün uzaqda deyil. 28 il öncə ilə müqayisədə əsas
fərqimizin biri budur ki, indi cəmiyyətin müəyyən kəsimi təşkilatlanıb,
sınaqdan keçmiş ictimai-siyasi qurumlar var və fəal insanlar dəyişikliklərin
sosiologiyasına bələddir. Hakimiyyətin davranışları da göstərir ki, onlar müxalifətçilərin
arasından əsas alternativini artıq müəyyən edib. Tədricən cəmiyyətin gənc və
enerjili kəsimi də məhz əsas alternativə doğru istiqamətlənəcək. Bu tendensiya
intensivləşdikdən sonra sadə insanların da diqqətini çəkəcək.
17
noyabr 2016
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder