Qərb Azərbaycandan
nə istəyir və biz qərbə nəyi vermək istəmirik?
Azərbaycan-Qərb münasibətlərinin
real durumu, gələcək perspektivləri daim cəmiyyətimizin gündəmində öncəlik təşkil
edir. Çünki, mövcud dünya düzənində ən önəmli, etibarlı və güclü tərəfdaş dövlətlər
məhz bu geosiyasi məkana daxıldır. Təsadüfi deyil ki, bu münasibətlərdə ən
kiçik addımlar da böyük müzakirələrə yol açır.
Qərblə münasibətlərimizin real
durumu necədir?
Bir cümlə ilə ifadə etsək,
siyasi münasibətlərimiz pisləşməyə doğru gedir. Təkcə bu il ərzində Azərbaycan-qərb
münasibətlərinin korlanması yönündə xeyli qarşılıqlı addımları müşahidə
etmişik. Ən nüfuzlu beynəlxalq təşkilatlar dəfələrlə ölkəmizdə insan hüquq və
azdlıqlarının pisləşməsi ilə bağlı
hesabatlarla çıxış edib. Avropa Parlamentinin Azərbaycan hakimiyyətinə
qarşı çox sərt qətnamə qəbul etməsi, ABŞ-ın Helsinki Komissiyasının Azərbaycanda
insan haqlarının vəziyyəti ilə bağlı bir neçə dəfə müzakirələr keçirməsi,
Avropa Şurasının Azərbaycanda insan haqlarına dair birgə işçi qrupundan
çıxması, siyasi məhbuslarla bağlı AŞ-nın məruzəçi təyin etməsi, ATƏT DTİHB-nin
seçki müşahidə missiyasının ölkəyə gəlməkdən imtina etməsi və digər fəaliyyətlər
vəziyyətin gərginliyindən xəbər verir.
Öz növbəsində Azərbaycan
iqtidarı da cavabsız qalmır və qərblə münasibətlərin daha da kəskinləşməsinə
doğru ardıcıl addımlar atır. ATƏT-in Bakı ofisinin qapadılması, Avronest PA-da
iştirakımızın dayandırılması, BMT-nin İşgəncələrin qarşısının alınması üzrə alt
komitəsinin (İQAT) ölkəmizdə öz mandatını həyata keçirməyə imkan verilməməsi ,
hətta beynəlxalq QHT-lərin və KİV-lərin fəaliyyətini dayandırması kimi addımlar
buna misal ola bilər.
Nəhayət, Azərbaycanın
hakimiyyət nümayəndələrinə qarşı Helsinki Komissiyasının “Azərbaycanda
Demokratiya 2015” adlı qanun layihəsini konqressə təqdim etməsi ilə yeni
siyasi-hüquqi mərhələnin təməli qoyuldu. Bu addımın atılmasına səbəb ölkədə
siyasi məhbus probleminin çox qabarıq şəkildə mövcudluğu, demokratik
azadlıqların boğulması və bunların aradan qaldırılmaması istiqamətində hökumətin
yersiz inadkarlıq göstərməsidir. Rəsmi şəxslərin bəyanatlarından açıq şəkildə
görünən budur ki, hökumətimiz qərblə yalnız iqtisadi-ticarət əməkdaşlığını məqbul
sayır. Bununla belə, iqtisadiyyatın liberallaşmasını və rəqabətə davamlı
iqtisadiyyatı əngəlləmək üçün hətta Ümumdünya Ticarət Təşkilatına üzv olmaqdan
da imtina edir. Təsadüfi deyil ki, dünyada yegənə ölkəyik ki, müxtəlif bəhanələrlə
17 ildir bu quruma üzv olmağı gecikdiririk. Digər əməkdaşlıqların da yalnız Azərbaycan
standartları çərçivəsində baş verdiyi təqdirdə qəbul ediləcəyinə işarə vurulur.
Hakimiyyət öz məntiqinə əsaslanaraq insan hüquqları sahəsində üzərinə götürdüyü
belnəlxalq öhdəliklərə məhəl qoymur. Artıq bu çərçivədə əməkdaşlıq imkanlarının
ortadan qalxdığını və hakimiyyətin getdikcə daha da özünü təcridə yuvarladığını
deyə bilərik.
Biz niyə Avropaya üz tutduq, buna zərurət
nə idi?
Ölkəmiz müstəqilliyini
bərpa etsə də, onu qoruyub saxlamaq və möhkəmləndirmək istiqamətində ciddi
problemlərimiz mövcud idi. Bir tərəfdən Rusiyanın açıq dəstəyi ilə Qarabağ cəbhəsində
qanlı döyüşlərin getməsi, çoxsaylı insan itkiləri, ərazilərimizin işğalı, digər
tərəfdən isə müstəqilliyimizə qənim kəsilmiş məkirli qonşularımızın təxribat
xarakterli fəaliyyəti ölkəmizi təhlükə çənbərinə salmışdı. Bir-birinin ardınca
qanlı terror aktları, dövlət çevrilişləri senariləri cəmiyyəti sosial-siyasi gərginlikdə
saxlayırdı.
Zəngin karbohidrogen
ehtiyyatlarının istismarı və dünya bazarına çıxarılması müstəqilliyimizin möhkəmlənməsində
yeganə təsirli vasitə olsa da, bu şəraitdə onu uğurla həyata keçirmək mümkün
deyildi. Odur ki, dövlətimizin bu coğrafiyada mövcudluğunun yeganə qarantiyası
1992-ci ildən start görürən qərbə inteqrasiya xəttinin daha da sürətlənməsi
idi. Təməli mərhum eks-prezident Əbülfəz Elçibəyin zamanında qoyulan və sonra
da davam etdirilən iqtisadi-siyasi əməkdaşlıq ölkəmizi təhlükə çənbərindən
çıxarmağa istiqamətlənmiş doğru strategiya idi. Bir tərəfdən "əsrin
müqaviləsi", digər tərəfdən isə Avropa qurumlarına inteqrasiya xətti ölkəmizi
xarici təhlükələrdən qoruya bilən əsas addımlar oldu. Bu baxımdan Azərbaycan
könüllü olaraq öz təhlükəsizliyini təmin etmək üçün qərbə doğru istiqamət
götürdü. Qərbin sosial-siyasi standartlarına uyğun olaraq ölkəmiz üzərinə
götürdüyü öhdəliklərlə 2001-ci ildə Avropa Şurasına tamhüquqlu üzv qəbul
olundu.
Nüfuzlu Avropa qurumlarında təmsilçilik
bizə nə verdi?
Bu, arxada qalan illər ərzində
Azərbaycana neft gəlirlərindən maneəsiz olaraq milyardlarla vəsait daxil oldu.
Ölkəmizin beynəlxalq miqyasda yeri möhkəmləndi. Müstəqilliyimizə yönələn
regional hərbi-siyasi və iqtisadi təhlükələr səngiməyə başladı. Ölkəyə daxil
olan böyük pullardan sadə vətəndaşlara çox cüzi pay düşsə də hökumət üzvləri və
onlara yaxın qüvvələr küllü miqdarda sərvətə sahib oldular. Xeyli infrastruktur
layihələrin maliyyələşməsi imkanları artdı. Hakimiyyət Avropa ilə əməkdaşlığı
yalnız iqdisadi mənfəətlə məhdudlaşdırıb, ölkə daxilində insan hüquqlarını
sistemli olaraq kobud şəkildə pozmaq xəttini tutdu. Siyasi sabitliyin
pozulacağı ilə cəmiyyəti şantaj edib, qeyri qanuni üsullarla hakimiyyətini möhkəmləndirdi.
Öz öhdəliklərinə ardıcıl və məqsədyönlü şəkildə əməl etməməklə etibarsız beynəlxalq
imic qazandı.
Qərb bizdən nə istəyir?
Qərbin Azərbaycandan
istədikləri demək olar ki, bütün vətəndaşlarımıza bəllidir. Onların ölkəmizdən
gizlində nəyisə tələb etdiyini və cəmiyyətin də bundan xəbərsiz olduğunu zənn
etmirəm. Nə istəyirlərsə, onu rəsmi təmaslarda, beynəlxalq tədbirlərdə, müxtəlif
tribunalardan açıq dillə səsləndirirlər. Heç hakimiyyət nümayəndələrinin də
dilindən belə gizlin məqamların olduğunu eşitməmişik. Əgər belə bir hal olsaydı
bunu mütləq hansısa formada cəmiyyətə sızdırardılar. Qərb öz iqtisadi-siyasi
istəyini açıq formada ifadə etdiyinə görə, hakimiyyət də ya birbaşa, ya da
dolayı yollarla bunu təsdiq edib.
Əsasən qərbin bizdən
istədikləri qarşılıqlı maraqlara söykənib. Bu əməkdaşlıq iqtisadi, siyasi və təhlükəsizlik
baxımından daha çox ölkəmizin maraqlarına xidmət etdiyi üçün həmişə cəmiyyətin
bütün sağlam kəsimindən dəstək alıb. Hər kəsin anlayacağı dillə desək, biz
satışa neft çıxarmışıq, onlar əlverişli alıcı olub. Biz qlobal və regional təhlükələrdən
müstəqilliyimizi qorumaq istəmişik, onlar beynəlxalq konvensiyalara qoşulmaqla
bunu təmin edəcəyimizə zəmanət verib. İkitərəfli və çoxtərəfli əməkdaşlığın elə
bir sahəsi olmayıb ki, o bizim milli maraqlarımıza xələl gətirsin. Yalnız öz vətəndaşlarının
hüquq və azadlıqların təminatı ilə bağlı məsələlər istisna olmaqla, bütün digər
sahələrdə əməkdaşlıq qaydasında olub. Qərb son illər dünyada artan
iqtisadi-siyasi böhran fonunda bu tələblərində daha prinsipial mövqe sərgilədiyi
üçün antidemokratik rejimlərlə münasibətləri gərginləşib. Məhz qərbin
hal-hazırda hakimiyyətdən istədiyi budur ki, öz vətəndaşlarınla bağlı üzərinə
götürdüyün öhdəlikləri yerinə yetirməlisən.
Hakimiyyət bu tələbi təmin etmək istəmir
və ya edə bilmir?
Qərbin siyasi
standartlarında öncəlik təşkil edən insan hüquq və azadlıqlarının təminatı ilə
bağlı prinsiplər bizim hakimiyyət tərəfindən hələ də qəbul edilməyən əsas
paradiqmadır. Azad dünyanın nüfuzlu ekspertləri birmənalı olaraq hesab edirlər
ki, dünyada hökm sürən hərc-mərciliyin, böhranın, qanlı qarşıdurmaların, qaçqın
probleminin əsas səbəbi öz vətəndaşlarını geniş hüquq və azadlıqlardan məhrum
edən rejimlərdir. Dəhşətlisi budur ki, bu rejimlər vətəndaşlarının təbii haqqı
olan hüquqları onlara verməmək üçün öz əhalisini təhqir edir, döyür, həbsə
atır, işgəncələrə məruz qoyur, öldürür və qanlı toqquşmalarla siyasi səhnədə
qalmaq istəyirlər. Basqasına məxsus olanı uzun müddət zorakı üsulla əlində
saxlayan rejimlər bəşəriyyətin ən böyük bəlasına çevrilməkdədir. Təcrübə göstərir
ki, heç bir xalq öz qəddar rejimi ilə təkbaşına mübarizə apara bilmədiyi üçün
mütləq güclü beynəlxalq dəstəyə möhtacdırlar. Korrupsiyalaşmış, monopolist
hakimiyyətlərin ən böyük düşməni azad və şəffaf cəmiyyətlərdir.
Pülüralist, hesabatlı,
ifadə azadlığının geniş çərçivəsi olan, demokratik seçki keçirən cəmiyyətlərdə
vətəndaşlar tam güvənli yaşaya bilir. Belə cəmiyyətə gedən yol isə hüquq və
azadlıqlara sahib olan vətəndaşlardan keçir. Təəssüf ki, hakimiyyətin dəyişməsini
normal qanunauyğun hal kimi deyil, faciə kimi qəbul edən düşüncə, bu hüquqları
təmin etməyə imkan vermir. Əbədi hakimiyyətdə olmaq duyğusu demokratik qərarların
qəbulunu xeyli çətinləşdirdiyi üçün insan hüquq və azadlıqlarının təmin edilməsi
ciddi problem olaraq qalır.
Hökumət yubanmadan öz
öhdəliklərinə əməl etməli, siyasi məhbusları sərbəst buraxmalı və cəmiyyətin
etimad göstərəcəyi siyasi islahatlara başlamalıdır. Vətəndaşların təməl
hüquqlarını pozmağı daxili işimiz hesab edənlər çox ciddi yanlışlığa yol verir.
İnsan hüquq və azadlıqları dövlətlərüstü qaydalarla qorunur. Buna mütləq əməl
olunmalıdır. Öz vətəndaşlarının davamlı olaraq hüquqlarını pozan hakimiyyətlərin
və hüquqları pozulan xalqların amansız faciələr yaşadığını unutmamalıyıq.
28 dekabr 2015-ci il.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder